lördag 14 februari 2015

Choklad

Titel: Choklad
Författare: Amanda Tartt
Format: e-novell
Antal sidor: 27 (utskrivet)
Förlag: Hoi förlag

"Vilket satans sätt att vakna på. Fastbunden vid en sängstolpe. Eller fyra stolpar, om man ska vara noga. Men inte fan ligger jag här för att lära mig räkna. Skulle vara antal orgasmer i så fall. Var i helvete har han tagit vägen?
Runt handlederna har hon röda sidenband. Han har knutit dem ömt, nästan kärleksfullt. Hon kan se rosetten när hon vrider på huvudet. Fötterna sitter fast med hennes strumpbyxor runt ena fotleden och ett lakan runt den andra. En kort stund senare knackar det svagt på dörren.
"Room service!" En man i kritstrecksrandig kostym kliver in."

---------------------------------------

Jag har läst en del erotiska böcker och noveller under de senaste åren och när jag fick ett mail med förfrågan om jag kunde tänka mig att läsa och recensera den här så var det självklart att jag svarade ja. Choklad är en e-novell av Amanda Tartt och jag fick den som en utskrift eftersom jag har en del praktiska problem med e-böcker.

När man börjar läsa blir man ganska snart på det klara med varifrån titeln kommer och att det är en ganska lämplig titel på just den här novellen. Och själva chokladdelen är faktiskt riktigt trevlig. Tartt har använt sig av korta, ibland nästan avhuggna meningar som gör novellen väldigt snabbläst, kanske t o m nästan för snabbläst - på ett sätt kan det ju vara en fördel, när det gäller en erotisk novell, att kunna läsa den långsamt.

Själva handlingen är i princip begränsad till några timmar och faktiskt skulle jag gärna ha velat veta lite mer om både Kevin och Sam.Vem är Sam? Jag är medveten om att det här är en novell och att man då inte kan förvänta sig några ingående beskrivningar men för mig hade det varit ett plus i kanten om jag hade fått reda på lite mer om Sam och vad han har för relation till Kevin förutom att de "jagar" tillsammans.

Choklad är en småpirrig novell som faktiskt får mig ganska sugen på choklad  just nu...

Tack Amanda Tartt för rec.exet!

Choklad finns att köpa hos t ex








1 kommentar:

  1. Hej Boklysten,

    Tack för din fina recension! Jag kan förstå att man vill veta mer om Sam, och Kevin, och det tycker jag är smickrande i sig :-)

    För den som är nyfiken, gästbloggade jag hos Amalia Vilde i torsdags och berättade lite om bakgrunden till Choklad. Kanske får man inte veta så mycket mer om Sam och Kevin, men vem vet om de dyker upp i en annan novell längre fram ...

    http://amandatartt.blogspot.fr/2015/02/i-dag-gastbloggar-jag-hos-amalia-vilde.html

    Om inte, så vore det kanske en idé att ge deras historia som lite extramaterial på min blogg?

    Kram,
    Amanda

    SvaraRadera