onsdag 18 februari 2015

De användbara

Titel: De användbara
Författare: Mattias Hagberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 284
Förlag: Bokförlaget Atlas

"December 1938. Den unge läkaren Ludwig Malmström blir kommenderad till en anstalt för sinnesslöa i Jämtlands mörkaste skogar för att utreda en smitta som på kort tid börjat ta livet av de intagna.

Han är lockad av tidens stora idéer: i Tyskland rustar Hitler för raskrig, i Sovjet pågår Stalins utrensningar av oliktänkande. Utopierna ska bli verklighet med hjälp av teknik, medicin och arkitektur. Allt förefaller möjligt. Men Malmströms egen värld är på väg att rasa samman. Hans drömmar förvandlas steg för steg till mardrömmar.

Flera decennier senare försöker hans dotter förstå vem hon är och var hon kommer ifrån. Hon har levt ett liv utan sammanhang, som den sista ledtråden i en meningslös gåta. I trädet utanför hennes fönster väntar de svarta fåglarna som alltid tycks vaka över henne."

--------------------------------------------


De användbara är (enl baksidan) en gotisk skräckroman och skräck är nånting som jag väldigt sällan läser. Men självklart blir jag ju nyfiken på just sånt som jag inte är så bekant med, t ex skräck.

Stämningen i De användbara är ända från början väldigt mörk, otäck och olycksbådande. Det faktiskt riktigt kryper i skinnet på mig och även när ingenting otäckt har hänt så skulle jag nog hoppat högt om någon sagt "bu!" bakom ryggen på mig.

Huvudpersonen Ludwig Malmström är definitivt inte en sympatisk person, det går bara inte att tycka om honom. Inte nog med att han är dryg men han har en massa åsikter och idéer som jag ogillar å det skarpaste och som jag blir nästan illamående av.

Handlingen tilldrar sig både på 30-talet och en del av det som tas upp i boken har jag läst om tidigare så jag vet ju att det finns en del sanning i det Hagberg berättar om. Och det är nånting som jag tycker är nästan mer otäckt och skrämmande än de mörka korridorerna på anstalten, Ludwigs mardrömmar osv.

Det jag kämpar lite med är, precis som med en del andra böcker, att Ludwigs kapitel är skrivna i du-form som jag har så svårt för av någon underlig anledning.

De användbara är en bok som berättar om obehagliga och otäcka idéer och diskussioner som vansinnigt nog har funnits i verkligheten och som skrämmer mig faktiskt mer än några monster eller andra påhittade skräckscenarion.

Mattias Hagberg har tidigare (2012) kommit ut med en annan bok, Rekviem för en vanskapt, som jag faktiskt nu blivit riktigt nyfiken på.

Tack till Bokförlaget Atlas för rec.exet!


De användbara kan köpas hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar