måndag 16 februari 2015

Flodens dotter - #Hyllvärmare2015

Titel: Flodens dotter
Författare: Hong Ying
Format: Inbunden
Antal sidor: 304
Förlag: Norstedts förlag
Hyllvärmare

"Hong Ying, eller Sexan som hon kallas, växer upp under kulturrevolutionen som yngsta barnet i en fattig familj. Uppväxten präglas av kärlekslöshet, och Sexan anar tidigt att det är någonting med henne som är annorlunda. Varför beter sig hennes egen mor så konstigt mot henne? Vem är mannen som under flera år tycks ha spionerat på henne? Året då hon fyller arton blir en vändpunkt. Då får hon äntligen svaren."

------------------------------------

Ännu en hyllvärmare som jag äntligen tagit tag i. Jag är väldigt förtjust i böcker om t ex Kina och/eller av kinesiska författare så det är nog mycket därför den här boken en gång hamnade i bokhyllan. Sedan har jag bara inte hunnit komma igång med den, det har alltid kommit nånting (andra, nyare böcker) i vägen, men i o m hyllvärmarutmaningen blev det äntligen dags att läsa den.

Flodens dotter är Hong Yings självbiografi och det hon berättar om sitt liv kan man inte hålla sig kallsinnig inför. Vilket hemskt öde att behöva växa upp i Maos Kina då folk svalt ihjäl och då ens liv var reglerat in i minsta beståndsdel. Och när jag läser sådana här skildringar så har jag så svårt att förstå hur vissa människor tolkat kommunismen. Trots att jag själv definitivt inte är kommunist så har jag alltid uppfattat den som en riktning där man strävar efter total jämlikhet. Men det man hittills sett är att istället så utkristalliseras direkt en "elit" som har det bra och kan vältra sig i lyx och så den stora massan som lever i nöd. Och det märkligaste av allt - att folk accepterar det och ifrågasätter ingenting. Eller kanske man ska säga att ingen vågar ifrågasätta i o m rädslan för repressalier och hårda straff.
Det som jag också finner enormt märkligt är hur konservativa människorna var  när det gäller privatlivet och vad som var socialt accepterat och inte.

Flodens dotter är tung läsning, inte bara för att språket är tungt men också för att den berättar om tunga saker, saker som är svåra att förstå och ta till sig för en människa, som jämfört med bokens personer, levt i relativ överflöd.

Flodens dotter finns att köpa hos t ex

Bokbörsen
Antikvariat.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar