måndag 23 februari 2015

Robin Williams: När skratten har tystnat

Titel: Robin Williams: När skratten har tystnat
Författare: Emily Herbert
Format: Inbunden
Antal sidor:286
Förlag: Bookmark förlag

"Robin Williams (1951 - 2014) var skådespelaren vars osvikliga timing, sprudlande energi och makalösa improvisationsförmåga gick rakt in i hjärtat på såväl gammal som ung över hela världen.

Att någon som spred så mycket glädje kunde ta sitt eget liv framstår som ett mysterium, men i boken beskrivs vad som gömde sig bakom den glittrande blicken. Det är en gripande berättelse om depression, alkoholism och andra missbruk - rester av en problematisk barndom."

-----------------------------------------



En bok om Robin Williams är ett måste för mig så när jag blev tillfrågad att läsa och recensera den här boken så nappade jag direkt. När en levande legend som han avlider, oavsett orsak, så vet man att det lär komma en bok om hen i fråga inom kort så jag har bara väntat på att någon skulle skriva en bok om Robin Williams också. Men ändå blev jag lite förvånad över att det gick så snabbt, han dog ju i augusti 2014 och nu är det februari 2015.

Jag har alltid älskat det som Williams gjort - Mork & Mindy var ett måste i slutet av 70-talet/början på 80-talet och jag tror de flesta som sett serien kommer ihåg de klassiska "Nanu, nanu" och "Shazbot!". Serien var ju helgalen men rolig och jag har faktiskt sett något avsnitt nu senare och även om man kanske inte skrattar lika mycket som första gången man såg den så  är den fortfarande ganska skruvad.




Och vem kan glömma  Mrs Doubtfire eller Döda poeters sällskap där han visade upp en annan sida av sig själv och sin skådespelarkonst eller någon av de andra filmer han medverkat i.

Man har ju kunnat följa Robin Williams genom artiklar i tidningarna osv och förstått att allt inte precis var en dans på rosor trots de enorma framgångarna med en del av filmerna och scenframträdandena men att det skulle behöva sluta på det här sättet kunde jag aldrig ha trott. Och jag har redan tidigare varit medveten om att depression inte är någon ovanlig åkomma bland komiker och att många "självmedicinerar" med droger och alkohol och att Robin Williams inte var ett undantag

Det jag blev lite besviken över var att boken var så tunn, men insåg ganska snart att ska någon hinna komma ut med en bok så här snabbt så hinner man inte precis gå in på djupet utan måste bara ta och skumma lite på ytan. Innehållet i boken är till stor del bara om vad han medverkat i och uttalanden från kollegor, vänner och släktingar samt kortare stycken från artiklar som skrivits om honom. Utöver det finns såklart en del om den "mörkare" sidan av hans personlighet. På ett sätt är det alltså mest sådant som en Robin Williams-fan redan vet, men samtidigt skadar det nog inte att upprepa vad Williams hunnit med under sin långa karriär och hur omtyckt han var. Och för den som inte är så bekant med Williams ger boken en bra, första inblick i hans liv och karriär.

Och efter att ha läst den här boken var jag ju bara tvungen att titta på Youtube på inspelningen av några av hans scenframträdanden och han är hysteriskt rolig. Boken hamnar nu i bokhyllan och till skillnad mot många andra böcker så stannar den där.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Robin Williams: När skratten har tystnat finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar