fredag 25 september 2015

Sthlm: Inferno

Titel: Sthlm: Inferno
Författare: Varg Gyllander
Format: Danskt band
Antal sidor: 333
Förlag: Hoi förlag

"En natt vid ett ökenläger mottar unge Ibn Muhammad al-Qasimi en profetia. Klanens klenod, bärnstenshästen Hoshaba, måste återförenas med sin tvilling Baz, annars går klanens rike under. Tidsfristen är en kamels livstid.
Trettio år senare påträffas en professor i marinarkeologi mördad i ett rum på Stockholms universitet. Dådet följs av en rad sprängattentat som lamslår stora delar av Södermalm. En liten grupp människor blir instängda på restaurang Gondolen medan klockan tickar mot katastrofen.
Norma och Joshua, från den hemliga brottsbekämpande organisationen NOCC - National Organized Crime Command, dras av personliga skäl in i en livsfarlig jakt på en okänd fiende. Människor som står dem nära riskerar att dö.
Men vad har en arabisk bärnstenshäst med ett brinnande inferno i Stockholm att göra och vad sker under ytan på ett stormigt Östersjön?"

--------------------------------

Jag har läst några av de första delarna i Varg Gyllanders serie om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin och har faktiskt tänkt mig att läsa resten av den serien så småningom. Men nu när han börjar på en ny serie, en serie om NOCC (National Organized Crime Command),  så var det perfekt tillfälle att sticka emellan med den. 

Det är högt tempo ända från första sidan så man hinner definitivt inte bli uttråkad. Och vissa av scenariona är småskrämmande i o m att de sker på platser som jag, som f d stockholmare, känner väl till. Jag har aldrig varit uppe till restaurang Gondolen och jag kan nog säga att efter att ha läst Sthlm: Inferno att jag definitivt inte längre ens vill göra det. 

Av huvudpersonerna är det Norma som jag tycker är den intressanta, hon är den som kan allt, vet allt och klarar allt. Lite intressant förresten att det är en kvinna som får axla den rollen, det gillar jag.Joshua tycker jag inte är lika intressant, än så länge i alla fall.

Det är action från början till slut och visst är det en ganska så otrolig historia Varg Gyllander berättar, men å andra sidan så behöver inte allt man läser vara verklighetsnära, vissa böcker läser man som underhållning och Sthlm; Inferno är underhållning från början till slut. Den här serien vill jag definitivt fortsätta följa.

Tack  Hoi förlag för rec.exet!

Provläs Sthlm:Inferno HÄR







Sthlm: Inferno finns att köpa hos t ex


2 kommentarer:

  1. Jag hoppas denna dyker upp här ganska snart. Den låter spännande :)

    SvaraRadera
  2. Den här låter spännande, får lägga till på att-läsa-listan.

    SvaraRadera