onsdag 2 september 2015

Top Ten Tuesday on Wednesday

Tisdagen gick åt till att storhandla både mat och lite annat smått och gott så jag hann inte ägna mig alls åt bloggen. Alltså tar jag igen tisdagen nu på onsdagen. Och då står Top Ten Tuesday, anordnat av The Broke and the Bookish,  först i kön. Temat den här veckan är karaktärer man inte gillar

Ten Characters You Just Didn't Click With

---------------------

Det här borde ju vara ett relativt lätt tema och det är ju faktiskt ganska ofta man inte "klickar" med någon karaktär i en bok som man läser. Mitt problem med temat är att jag i princip medvetet gör allt för att glömma de karaktörer jag inte gillar...alltså är det inte alltför lätt att nu plötsligt komma ihåg vilka det  var - om någon nämner karaktärer ur böcker så kommer jag ihåg vilka jag gillar och/eller ogillar, men att komma på vilka det var på det här sättet är inte speciellt lätt tycker jag. Men jag gör ett försök.

1. Erlendur Sveinsson i Arnaldur Indridasons serie. Jag orkar inte riktigt med honom och hans malande om brodern som gick bort sig i fjällen.
2. Ann Lindell i Kjell Erikssons serie somtill stor del  utspelar sig i Uppsala. Jag försökte verkligen gilla både Ann och böckerna men orkade inte ens läsa klart hela seien
3. Louise Strandberg i Ur havet stiger vågorna. Hon är alldeles för lagom och luddig för min smak
4. Theo Decker i Steglitsan av Donna Tartt. Ett mjäk
5. Grace i Livbåten av Charlotte Rogan. En person som hela tiden håller koll på vem som har makten och ställer in sig hos hen. Usch, säger jag bara för den typen av människor!
6. Ludwig Malmström i De användbara av Mattias Hagberg. En riktigt otäck och dryg människa.
7. Jens Månvinge i Den senila skalbaggens tröst av Jens Månvinge. Jag har svårt för folk som som inte tar ansvar för sina handlingar utan försöker istället framstå som ett offer och vill att man ska tycka synd om dem när de får ta konsekvenserna av det de gjort
8. Roy Grace i Långt ifrån död av Peter James. Han är så träig att jag blir alldeles torr i mun.
9. Ewert Grens i Roslund & Hellströms serie med honom. Han är ju så urtråkig att jag nästan somnar.
10. Malin Fors i Mons Kallentofts serie om henne. Jag har otroligt svårt för henne, blir nästan kräkfärdig av hur hon är.




1 kommentar:

  1. Skönt att se att det inte bara är jag som inte gillar Roy Grace, tråig är bara förnamnet. Och Ann Lindell är så otroligt trist att klockorna stannar :)

    SvaraRadera