onsdag 20 december 2017

Recension: Arvsynden av Lars Inge Ström

Titel: Arvsynden
Författare: Lars Inge Ström
Format: Inbunden
Antal sidor: 281
Förlag: Hoi förlag
Recensionsexemplar

"I en sömndrucken by på gränsen mellan Småland och Östergötland hittas liket efter en ung kvinna. Det är 1950-tal, och den kommunala polisen behöver hjälp från statspolisen.
Adalbert Brunner anförtros fallet som visar sig vara svårknäckt. Brunner upptäcker snart att allt inte är som det ser ut. En maktkamp verkar pågå mellan männen och kvinnorna. I femtiotalets Sverige blir de unga kvinnorna alltmer progressiva och fröjdas över tillvarons möjligheter, och en mer livsbejakande sexualitet växer fram.
Berättelsen tar avstamp i finska inbördeskrigets vidrigheter och skildrar hur stillsamma invånare i en östgötsk ort fyrtio år senare blir förbrytare, oförmögna att styra drifter och begär. Ingen undgår arvsyndens förödande verkningar."

-----------------------------

Arvsynden är Lars Inge Ströms debutroman och jag har ju svårt att motstå debuter, speciellt om jag också fastnar för omslaget och baksidestexten. En sak till som kittlade min nyfikenhet var att berättelsen utspelar sig på 50-talet.

Jag tycker mycket om att författaren valt att lägga handlingen till en mindre ort istället för någon av storstäderna. Miljöbeskrivningarna får mig verkligen att "se" byn och dess omgivningar, jag befinner mig direkt i händelsernas mitt. Författaren har också lyckats väl med att få in en 50-talskänsla både språkmässigt och med  personbeskrivningarna

Adalbert Brunner har jag lite svårt för och det är inte bara för att jag inte tycker om namnet, men på något sätt känns hela personen som en karrikatyr, han känns inte alls trovärdig. Det finns många rätt så excentriska poliser och deckare i litteraturen men Brunner blir för mycket för mig med sina cykelbyxor osv osv.

Intrigen är helt OK, och själva polisarbetet med att leta efter ledtrådar för att hitta mördaren. Det som jag ställer mig lite tveksam är vändningen när polisarbetet ställs i skymundan och berättelsen helt koncentrerar sig på mördaren och hans familj och det mesta ses genom mördarens ögon. Mördarens bakgrund och orsaken till att han mördar fungerar inte heller för mig även om det här handlar om 50-talet.

Arvsynden är lätt- och snabbläst och fungerade perfekt för mig som mellanbok att läsa när jag behövde lite lättsammare läsning.

Tack  Hoi förlag för rec. exet!



Arvsynden finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar