tisdag 26 december 2017

Recension: Kicktorsken av Alexander Salzberger

Titel: Kicktorsken
Författare: Alexander Salzberger
Format: Inbunden
Antal sidor: 280
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"Alexander har en skådespelarkarriär på väg mot Dramaten, en flickvän som är kändis och en lägenhet i city. Men han har också en alkismamma, en judisk styvfarsa som slår honom och en marockansk pappa han aldrig träffat.

Såren är bottenlösa och för att hantera sitt eget missbruk påbörjar Alexander en självbiografisk berättelse som kastar ut honom på en hisnande bergochdalbanetur mellan barndomen och rampljuset."

-------------------

Det är nog lika bra att jag erkänner på en gång att jag inte hade en aning om vem Alexander Salzberger var, innan jag läste den här boken, istället var det baksidestexten och omslagsbilden som fick mig intresserad. När jag väl bestämt mig så googlade jag på författaren/huvudpersonen för att ha lite mer kött på benen innan jag började läsa boken.


Den här självbiografin baseras på en monolog som författaren skrivit om sin uppväxt och som han turnerat med sedan 2012. När jag nu läst boken är jag väldigt sugen på att se föreställningen och om den vid något tillfälle kommer till Uppsala så kommer jag definitivt se den.

Salzbergers uppväxt var inte precis något att hurra för, med föräldrar som egentligen aldrig borde ha skaffat sig barn. Inte så konstigt att författaren senare föll för droger, som en enkel väg att fly från verkligheten och för att döva sina känslor.
Jag är totalimponerad hur öppen och självutlämnande Salzberger är i den här boken, det är nog inte så många som är beredda att berätta så här öppet om sina egna misslyckanden och tillkortakommanden. Samtidigt tacklar han sin barndom med en hel del humor och skärpa, men det är nog kanske det som krävs för att man ska stå ut med det som hänt och för att kunna lägga det bakom sig.

Jag är väldigt sugen nu på att få se honom på scen och jag lär hålla ett öga på rollistan efter honom på föreställningar jag blir nyfiken på.
Kicktorsken är rakt och brutalt ärligt skriven. Det här är verkligen min typ av bok!

Tack Bookmark förlag för rec.exet!




Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR


Kicktorsken finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar