torsdag 14 december 2017

Recension: Mörkermännen av Jens Henrik Jensen

Titel: Mörkermännen
Serie: Oxen
Författare: Jens Henrik Jensen
Antal sidor: 509
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar
Månadens bästa bok December

"Krigsveteranen Niels Oxen har flyttat från Köpenhamn. Nu bor och arbetar han under rumänsk identitet vid en avlägsen fiskodling på Jylland. Dold från omvärlden försöker han hantera sina minnen och trauman medan han lever i ständig beredskap. För han har en hemlighet som håller honom vid liv - men som också kan döda honom.
När en konstkurator mördas utlöses en lavin av våldsamma händelser, som även involverar Danmarks justitieminister. Några få skymtar en koppling till Oxen. En av dem är hans gamla partner, Margrethe Franck från Polisens underrättelsetjänst. Hon har letat förgäves efter honom i mer än ett år. När hon slutligen finner Oxen, förseglar hon hans öde.
Oxen finner plötsligt att han står i centrum för en människojakt. Vissa vill hjälpa honom. Vissa vill döda honom. Men vem är vän och vem är fiende? Franck och Oxen konfronteras ännu en gång med de mörkermän som innehar makten. Och för en jagad krigsveteran finns bara två alternativ: Gå till botten med frågan. Eller gå till attack."

------------------

Jag läste första delen i den här trilogin i november och gillade den så när jag såg att andra delen kom ut ganska omgående efter den första så ville jag såklart läsa den när jag nu hade hela början färskt i minne. Förlaget skickade även den boken till mig.

Jag hade som sagt allt från första boken färskt i minne och gled med lätthet rakt in i handlingen och det är här jag märker att man nog bör läsa den här trilogin i ordning för att riktigt förstå hela bakgrunden och också Niels Oxens personlighet och problem.  Man bör också ha läst första delen för att förstå bakgrunden, problematiken och hotet från Danehof

Niels Oxen börjar jag faktiskt nästan tycka om nu, han känns väldigt äkta och trovärdig, speciellt hans PTSD är nånting som jag mer och mer upplever som en riktigt beskriven PTSD. Istället för en del lightvarianter jag stött på i andra böcker är den i de här böckerna mer verklig och man förstår med lätthet hur en del t ex ljud och lukter triggar igång ofrivilliga reaktioner hos Oxen.

Margrethe Franck är självklart också med och hon är fortfarande lika stentuff som tidigare. Jag gillar tuffa brudar med lite skavanker så hon är på pricken "rätt" för mig och passar perfekt som partner med Niels Oxen.

Den röda tråden, Danehof, dvs det som de flesta av händelser i trilogin kan knytas till är intressant och inte alls alltför långsökt. Det skulle inte alls förvåna mig om det fanns någon liknande sammanslutning, kanske inte direkt i Danmark, men någonstans i världen.

Mörkermännen är, precis som första delen i serien, lättläst och spännande och jag tycker nog att den är t o m bättre än De hängda hundarna. Jag ser verkligen fram emot den tredje och avslutande delen, Den frusna elden, så jag får reda på vad som händer med Niels Oxen och Margrethe Franck. Enligt förlagets hemsida ska Den frusna elden komma i maj 2018.

Ett tips så här i julklappstider. Gillar du spänning så är det här rätta trilogin för dig, se bara till att läsa böckerna i ordning.

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!


<

Mer info om författaren och hans böcker finns på Jens Henrik Jensens websida

Min recension av första delen i serien

De hängda hundarna




Mörkermännen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar